24 oktober 2009, hollands feestmaal - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu 24 oktober 2009, hollands feestmaal - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu

24 oktober 2009, hollands feestmaal

Door: julienne

Blijf op de hoogte en volg Julienne

27 Oktober 2009 | Nederland, Amsterdam

24 oktober 2009
Voel me duidelijk beter dan gisteren. Onder het gezamenlijk ontbijt maakt Christine me duidelijk dat ze me wel zal missen, mn toespraken en bemoedigingen. Dinsdagavond zal ik vertrekken naar Mto Moyoni en daar nog twee overnachtingen hebben. De woensdag zal ik dan daar doorbrengen en in de middag kunnen we dan samen naar de zwerfkinderen van Jinja.
De telefoon van Christine gaat, ze is tante geworden voor de eerste keer en heel erg trots en blij, het is een meisje en ze heet Lea. Omdat Christine haar zaterdagavond maaltijd vanuit Nederland zo mist maken we een Hollandse maaltijd, gebakken aardappelpartjes,
worstjes en een lekkere salade. Om 13.00 uur vertrekken we naar de markt.
Het is een genot om daar te zijn en allerlei heel andere artikelen te vinden dan bij ons. Een appel kost hier bijvoorbeeld 700 ush wat best behoorlijk duur is voor hier.
Een keer in de week wordt er een worstje gegeten en omdat dit op mijn vrije dag plaats vindt wordt dit de eerste keer voor mij. Sla hebben de kinderen zo wie zo nog nooit gegeten.
Op brood krijgen de kinderen of boter of beleg, wat dan uit pindakaas bestaat of jam of suiker. Het drinken bestaat uit water en af en toe een siroop.
Verder worden er een aantal Afrikaanse gerechten met regelmaat gegeten bijvoorbeeld,
posho, met beans, of rijst met aubergines, pasta met aubergines.
Terwijl de anderen aan het zwemmen zijn maken Teddy, Aidah en ik het eten klaar.
Een knoflook dressing erbij en het is af.
De kinderen komen terug van het zwembad en zeggen het lijkt hier wel een feestdag.
Suzan en Famke kunnen niet van de salade afblijven wanneer deze op tafel staat, en nog niemand aan tafel zit en zijn al ijverig sla aan het dopen in de knoflooksaus. Ja dit is
ook wel heel Nederlands. Als ik er aan denk de aanwezigheid van al deze mensen volgende week niet meer te hebben komen er wat tranen bij me op.

Het is echt een feest om iedereen ervan te zien genieten, de kinderen zijn zo stil, de verandering van smaak heeft duidelijk een invloed. Christine zegt: als je weg bent moeten we wel dat lekkere eten missen.. Nou gelukkig kunnen Aidah en Teddy het nu
ook, dus niet getreurd. Gifty zit naast me en zegt, Aunty Julienne your stomach is very skinny. Well maybe it is because I didn’t eat yesterday? Ja, vanmorgen moest er noodgedwongen toch wel een riem in mijn broek om het afzakken tegen te gaan.
Het klimaat is hier zo heerlijk, als het regent is dat meestal in de nacht, zoals afgelopen nacht, heel erg heftig en echt tropisch, vanmorgen scheen de zon al weer volop. Op mij heeft dit een gezonde uitwerking. De medewerkers vinden het heel erg leuk om foto’s te zien uit het land waar wij vandaan komen en ook van de kinderen en kleinkinderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Julienne

Eindelijk is het dan zover. Mijn reis gaat beginnen. Leuk dat jullie me willen volgen en zodoende met me meeleven. Ik maak jullie graag deelgenoot van mijn belevenissen, zodat we eigenlijk ook een beetje samen zijn.

Actief sinds 06 Sept. 2009
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 53064

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Family waiting

08 Mei 2012 - 08 Juni 2012

Waiting for you

29 December 2011 - 03 Februari 2012

Family House

01 September 2011 - 18 September 2011

Blessings4you Uganda

02 April 2011 - 03 Mei 2011

Uganda, Soroti, Jinja

01 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

de kinderen van Oeganda

Landen bezocht: