Even een Up-date en met mij gaat het goed - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu Even een Up-date en met mij gaat het goed - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu

Even een Up-date en met mij gaat het goed

Door: Julienne Meijer

Blijf op de hoogte en volg Julienne

19 Februari 2013 | Oeganda, Jinja

Vanuit een warm Oeganda de laatste up-dates en ontwikkelingen. Na de sneeuw van januari in Nederland is het hier goed toeven. Het was heerlijk om na maanden de Afrikaanse lucht weer te ruiken en het groen van de natuur.
De kinderen hadden samen met Aidah een mooi welkomstlied gemaakt en dat zongen ze toen we aankwamen.
De kinderen zijn gegroeid en vooral Manuel heeft hele lange armen en benen. Voor een aantal kinderen hebben we ijzertabletten gekocht zodat hun bloed een beetje op pijl kan komen en tevens de weerstand. Malaria is er de oorzaak van dat veel kinderen hier anemie hebben. Onlangs is er een nieuwe apotheek geopend met een Nederlandse eigenaar en het is voor het eerst dat er hier vitaminen verkrijgbaar zijn. Onontbeerlijk voor kinderen die lang ondervoed zijn geweest. Afgelopen november zijn er 3 kinderen in het Family House bijgekomen. Ashua, Stephen en Grace. Stephen en Grace zijn hier gekomen via de kinderbescherming.
Aan de komst van Asfua is heel wat vooraf gegaan. Op een dag werd er gebeld door Brian dat hij door een leraar was gebeld van de school waar de kinderen onderwijs volgen met de boodschap dat er 6 kinderen met vergiftigingsverschijnselen naar het ziekenhuis waren gebracht waaronder ook Xaviera. Bij aankomst in het (hoofd)ziekenhuis bleken er geen medicijnen te zijn en werd er getracht de begeleidende leerkrachten weg te sturen met een recept. Twee kinderen lagen te slaan met armen en benen. Brian heeft de kinderen in een matatu naar Al Shafa kliniek vervoerd alwaar zij werden behandeld tegen het drinken van accuzuur, wat achteraf bleek. Na onderzoek werd duidelijk dat Asfua dit van haar grootmoeder mee naar school had gekregen in een flesje. Al de kinderen hadden er van gedronken. Asfua werd zowel emotioneel als fysiek mishandeld en samen met de kinderbescherming en politie is zij in veiligheid gebracht en bij ons geplaatst. Asfua geniet vooral van het hebben van vrienden nu en de kinderen zijn blij dat zij een thuis hebben met mensen die van hen houden. Op de markt heeft het team nieuwe kleding voor ze gekocht want ze hadden alleen wat ze aanhadden. Grace komt van een Mbarara village. De vader is overleden aan HIV en de moeder is HIV positief en zwak. Ze verdient haar geld met graven en kan haar kind nauwelijks voeden. Omdat er verder geen familie meer aanwezig was is besloten Grace een onderdak te geven. Stephen’s vader komt uit Sudan maar is niet meer in beeld. Hij heeft nog wel een moeder maar was ernstig verwaarloosd. Hij komt uit het gebied Tororo. Een heel huisgezin is het nu in het Family House. Er valt nog veel te leren over hygiëne, consequent wassen van handen, het belang van schone vaatdoeken, theedoeken en handdoeken als basis. Wassen gebeurt overigens nog steeds met de hand. Omdat er geen vuilophaalservice beschikbaar is verbranden we ons afval net buiten het huis..Koken voor 16 mensen gebeurt gewoon op een houtskoolvuurtje.
We zullen nog aandacht besteden aan voedingsgewoonten en een meer gevarieerd menu met meer voedingswaarden. De melkman komt elke dag verse melk brengen.
De eerste week van februari is vooral besteed aan de aansturing van personeel inzake praktische zaken. Na een lange vakantie zijn de kinderen op 4 februari weer naar school gegaan. Nieuwe inschrijvingen zijn gedaan, uniformen zijn aangeschaft, schoolgeld is betaald,schriften en schoolmateriaal is aangeschaft. Elk kind wordt ook geacht een veger en toiletpapier mee te brengen voor een semester van 3 maanden. Vanuit Nederland heb ik etuis, tassen, passers en sokken voor school meegebracht. Baraza, een van de jongens uit Masese draait mee in het Family House en gaat nu ook naar school. ’s avonds slaapt hij in Masese bij zijn moeder en broertjes en zusjes. Tijdens een bezoek aan Masese wijk ontmoeten we de moeder van Baraza en zij vertelde dat haar jongste ziek is. Eduard is twee jaar maar reageert
als een eenjarige. Onlangs is gebleken dat hij en moeder Hiv positief zijn. We zijn met moeder naar de Hiv kliniek geweest en Eduard heeft een hele lage immuniteit. Na testen aldaar gaan we alsnog naar de Al Shafa kliniek omdat hij blijft huilen, niet eet en drinkt. Hij is sterk ondervoed. Bij navraag blijkt dat de moeder zorgt voor negen kinderen. Overdag graaft zij wanneer er mogelijkheden zijn. Ze verdient een wisselend inkomen van ongeveer tussen de 40.000 en 50.000 ush. 15,00 euro per maand. Onmogelijk om iedereen te kunnen voeden. Eduard heeft daarbij de afgelopen maand geleden onder malaria en heeft ernstige bloedarmoede. Reden genoeg om hem en zijn moeder in het ziekenhuis te houden totdat hij stabiel was. Dit betekende ook dat we aantal keer per dag maaltijden gingen brengen aan moeder en twee kinderen in het ziekenhuis en de overige kinderen in Masese slum.
Maandag is er een hernieuwd HIV medicatieschema opgesteld door Family Hope. De moeder wordt verder door ons begeleid. Elke dag komt ze ’s morgens met Eduard en verblijft ze in het Family House. Als tegenprestatie doet ze ondersteunende werkzaamheden. Afgelopen weekend hebben we het nieuwe Al Shafa ziekenhuis bezocht met Cees en Jannette Petersen van Carewithamission en twee verpleegsters uit Nederland. Voor Jinja zal dit ziekenhuis een geweldige aanwinst zijn. De directie wil graag samenwerking met buitenlandse verplegers voor onderwijs en ondersteuning. Eind februari is de officiële opening.
Omdat de registratie opnieuw dient te worden aangevraagd zijn we bezig geweest met het opstellen van de nodige rapporten en het invullen van formulieren. Morgen zijn er afspraken met LOC chairmans (of wat het ook zijn mogen) voor de nodige handtekeningen en goedkeuringen. Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan Suzan van Home Sweet Home en het was mooi om alle ontwikkelingen te zien van de laatste jaren. Zowel Suzan, haar man en kinderen maken het goed en zijn in verwachting van een baby. Voor alle familieleden en vrienden in Nederland: Ik geniet er van om hier te zijn en heb jullie in mijn hart. Soms kijk ik naar de foto’s van de sneeuw in januari en de pracht van de natuur in eigen land. Wanneer ik weer terug kom in Nederland is het al Pasen en voorjaar…

• 21 Februari 2013 - 19:43

Cobi Touw:

Hallo Julienne.

Je verslag weer met plezier gelezen .Er is veel te doen daar, dus kunnen ze je goed gebruiken.wij kunnen het hier allemaal niet voorstellen hoe het leven daar is.Vandaag nog bij Pa geweest.Alles gaat zijn gangetje hoor. Bertus heeft vorige week de griep gehad, maar nu gaat het weer goed.We hebben er
    weer een familielid bij, Simone heeft er weer een dochtertje bij .Maar dat zul je al wel weten zeker.

We kijken uit naar je volgende verslag.Het allerbeste en tot de volgende keer

groetjes Cobi en Bertus