Up to date - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu Up to date - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu

Up to date

Door: julienne

Blijf op de hoogte en volg Julienne

19 Mei 2012 | Oeganda, Jinja

vrijdag 18 mei 2012

Twee weken zijn haast voorbij en de dagen gaan snel.
Het is goed om hier weer te zijn. Lekker warm en mijn botjes genieten ervan.
De kinderen hadden allemaal een tekening voor me gemaakt en er iets lekkers bijgedaan.
Iedereen is blij dat ik er weer ben. Ondertussen valt het niet mee om een rustig moment te vinden en een uitgebreid verslag te maken.
Aidah is op zwangerschapsverlof voor drie maanden en er zijn andere werkers in het huis wat veel begeleiding vraagt. Ook de kinderen vragen veel aandacht en zijn afgelopen maandag weer naar school gegaan. Voor Manuel was dit de eerste keer en dus heel erg spannend.
Ondertussen zijn er in het huis twee kinderen bij: Jerry en Xavier uit Moroto.
Xavier (net 10 geworden) heeft ongeveer zes weken geleden in het ziekenhuis gelegen met een longontsteking waardoor ze 6 dagen in een coma heeft gelegen.. Door Gods wonderbaarlijke liefde is ze hier uitgekomen. Vanwege de omstandigheden in Moroto, het klimaat, de bacteriën die de dieren met zich mee brengen en de luchtvochtigheid rondom Moroto berg komt longontsteking er heel vaak voor en het advies was om haar in een andere omgeving te laten opgroeien. Op 11 mei hebben we haar verjaardag gevierd met cake (uit de wonderpan vanuit Nederland) limonade en cadeautjes. Het was lang geleden dat ze haar verjaardag had gevierd en ze genoot er zichtbaar van. Jerry is haar jonger broertje en nu zes jaar. De kinderen doen het goed ze hebben geleerd een kwartetspel te spelen, springen touwtje en doen het spel met de elastiek. De honden zijn gegroeid en hebben gisteren mijn oudste bijbel van de tafel gerukt om er mee te spelen.. Ik hoop dat het hen goed doet, Zjilabo was wel heel erg nederig vandaag en had er duidelijk toch geen goed gevoel over.
Vanmorgen heb ik Tendo geleerd hoe kapotte kleding te repareren en knopen aan te zetten.
Volgens haar was het een “old model” om zelf je kleding te repareren, je brengt het toch naar de naaister!! Tja heb ik uitgelegd je kan beter niets te eten hebben en naar de naaister gaan dan bedenken dat je geld uitspaart door het zelf te doen. De boodschap was duidelijk en na veel uitleg was ze bereid om te leren en tevens de angst voor een naald te overwinnen.. Tja, als God zegt dat je met Hem over een berg kunt springen, wat stelt dan een naald nog voor? ? Dit was voor haar een geheel nieuwe boodschap..maar na gedane arbeid ging ze opgewekt naar huis en was ze duidelijk blij met een “new model”.
Het valt me steeds weer op dat het veel geduld vraagt om mensen nieuwe dingen aan te leren.
Wanneer ik hier met een hamer rondloop kijkt men me verbaasd aan..
dat doet toch alleen een timmerman? Ook de kinderen krijgen nu mee dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen spullen en niet zoals een van de kinderen deed, haar schoolspullen op school verkocht omdat een ander ze zo mooi vond..En dan nog: Aunty Julie brengt wel een andere mee, wat ze dus duidelijk niet doet.
Ik geloof dat vanaf vandaag de meeste praktische zaken wel weer geregeld zijn en Brian en ik zijn toe aan een beetje tijd voor onszelf wat we de komende dagen ook gaan doen.
Inez, mijn nicht, komt de 23e aan met het vliegtuig en zal ons komen helpen. Drie van de kinderen hebben engelse les nodig, Manuel moet zijn schoenen leren strikken en klok kijken. Angela kan nog niet lezen. We zien er met zijn allen naar uit en Brian die wacht op zijn hagelslag want, zoals hij zelf zegt, is hij een echte nederlander en kijkt hij er naar uit om met mij te wandelen langs de noordzee.



  • 19 Mei 2012 - 19:20

    Eelke En Lisette:

    Goed om van je te horen. Bezige boel daar, zoveel nood en zoveel om uit te delen. Nu beetje tijd voor jezelf, klinkt goed! En een beetje meer mag ook. :-) Veel liefs van hier, xxxx.

  • 20 Mei 2012 - 17:46

    Cobie En Bertus:

    Hallo Julienne

    Fijn dat het goed gaat met je,waren al ongerust,omdat we nog niets gehoord hadden.We dachten wel,dat je het druk zou hebben.Gelukkig krijg je binnenkort hulp van Inez.
    Hier gaat alles zijn gangetje.Druk met het oppassen op de kleinkinderen,want Karin de ouders zijn met vacantie,dus vervangen wij ook Karin de ouders.
    Vandaag nog bij Pa geweest,alles goed.
    De hond is naar een ander baasje sinds vrijdag,tot nu toe neemt hij het goed op.
    Julienne neem ook de tijd voor jezelf hé.De groetjes ,ook van Pa, Wilbert en Karin ,Richard en Margriet.
    Nog een fijne tijd daar samen met Inez
    en de verdere bewoners in huis
    Tot de volgende keer.

  • 20 Mei 2012 - 19:38

    Inez:

    Ik heb er heel veel zin in om te komen! Ben zo benieuwd naar alles en iedereen! Nog 2 nachtjes slapen hier en over 3 nachtjes ben ik bij jullie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julienne

Eindelijk is het dan zover. Mijn reis gaat beginnen. Leuk dat jullie me willen volgen en zodoende met me meeleven. Ik maak jullie graag deelgenoot van mijn belevenissen, zodat we eigenlijk ook een beetje samen zijn.

Actief sinds 06 Sept. 2009
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 53073

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Family waiting

08 Mei 2012 - 08 Juni 2012

Waiting for you

29 December 2011 - 03 Februari 2012

Family House

01 September 2011 - 18 September 2011

Blessings4you Uganda

02 April 2011 - 03 Mei 2011

Uganda, Soroti, Jinja

01 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

de kinderen van Oeganda

Landen bezocht: