Indrukken van een prachtig land, 28-05-2012 - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu Indrukken van een prachtig land, 28-05-2012 - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu

Indrukken van een prachtig land, 28-05-2012

Door: Inez

Blijf op de hoogte en volg Julienne

28 Mei 2012 | Oeganda, Jinja

28-5-2012 Indrukken van een prachtig land

Hier is Inez die een stukje schrijft.
Na een korte maar fijne nacht in een B&B vlakbij het vliegveld, ging ik met de chauffeur op weg naar Kampala om brood te kopen en om vervolgens de weg te vervolgen naar Jinja. Ik keek mijn ogen al uit tijdens deze lange rit. Zo groen, zoveel vogels, zoveel mensen, zoveel kleuren, een cultuur die ik nog nooit eerder heb gezien. We stopten ook nog op een markt langs de weg waar iedereen zijn goederen de auto in probeerde te duwen… Ook de eerste hevige regenbui meegemaakt, alle wegen stonden gelijk blank. Aan het eind van de middag kwam ik dan eindelijk in Jinja aan. Ik werd met een warm onthaal ontvangen, met kip op een stok! En de kinderen vlogen mij om de nek! ’s Avonds hebben ze voor mij gezongen en gedanst, wat een muzikaliteit! Ook heb ik een ballonnen-hoed voor Brian gemaakt, hij liep ermee rond en verkondigde dat hij de koning van de buurt was!
De volgende ochtend werd ik gelijk in het Oegandese leven ingewijd door een bezoek aan de sloppenwijk. Ik was nog erg onwennig hoor, maar ook vooral erg onder de indruk van de alles wat ik daar zag. De primitiviteit, de ellende, de modder, de vieze en zieke kinderen. Allemaal willen ze je aanraken en rennen achter je aan. Nog nooit heb ik zoiets eerder gezien, het zet je aan het denken en ik zal het niet vergeten. Daarna hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het centrum waar vrouwen leren naaien, een erg goed initiatief! ’s Middags een bezoek aan de markt, wat ik erg leuk vond! Al die kleuren, groenten en mensen, erg leuk om te zien!!!
Zaterdag zou ik een bezoek brengen aan de Bujagali falls samen met boda-driver Henry, maar daar aangekomen bleken de watervallen er niet meer te zijn door de dam die er gebouwd was. Daardoor moesten we 20 km verder rijden, omdat de watervallen (wat eigenlijk meer een grote stroomversnelling is) verplaatst zijn. Maar de rit was het helemaal waard. Dwars door het platte land, zoveel mensen aan het werk, zoveel te zien onderweg. ’s Avonds heb ik heerlijk in een chalet aan de Nijl geslapen. Wat een enorm mooi uitzicht zeg en 2 verschillende soorten apen die in de bomen speelden terwijl ik daar lekker zat te lezen. Heerlijk een nachtje in de natuur.
De kinderen zijn heel lief en dankbaar. Ik heb ze leren veters strikken met als beloning een vrachtwagentje of een bellenblaas, ik heb kinderen nog nooit zo blij gezien met een cadeautje! Gisteren heb ik ze leren frisbee-en en hebben we spelletjes gespeeld. Vanavond heb ik voor iedereen een ballonnen-hoed gemaakt, ze begonnen spontaan te dansen met de hoeden op! Tante Julienne heeft vanavond een cake gebakken die we zo gaan proeven.
Vandaag heb ik ook een bezoekje gebracht aan de school van de kinderen, erg leuk om te zien (al vind ik het minder dat ze hier nog de kinderen een tik verkopen…)
Ik vermaak me hier goed. Het is wel een totale cultuurschok, maar wat een geweldige ervaring zeg! De mensen zijn zo enorm aardig, maar ik ben wel erg onder de indruk van de leefomstandigheden hier en de verhalen die je hoort. Het zet je erg aan het denken, wat hebben wij het toch allemaal goed en wat kunnen wij ons druk maken om onbenullige dingen. Het is duidelijk dat het toerisme hier nog niet is doorgedrongen, en het is voor mij een unieke kans om een kijkje te nemen in dit mooie land.

  • 28 Mei 2012 - 21:18

    Tante Ria:

    fijn dat ik met jou mee mag reizen en wat een belevenis hé dat geeft te denken en hervoelen over alles wat je meemaakt niet mis

  • 29 Mei 2012 - 18:02

    Tante Cobi:

    Zo te lezen , heb je het daar wel naar je zin hé Inez.
    Het lijkt mij ook prachtig om zo Dit hebben wij niet gezien in onze reis in Zuid Africa. Zijn wel in de sloppenwijken geweest in Kaapstad,maar dat was voor de toeristen. Niet echt gezien hoe de mensen nu werkelijk leven daar.
    Geniet maar volop, en doe tante Juliënne de groeten .

    groetjes tante Cobi en Oom Bertus en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julienne

Eindelijk is het dan zover. Mijn reis gaat beginnen. Leuk dat jullie me willen volgen en zodoende met me meeleven. Ik maak jullie graag deelgenoot van mijn belevenissen, zodat we eigenlijk ook een beetje samen zijn.

Actief sinds 06 Sept. 2009
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 53071

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Family waiting

08 Mei 2012 - 08 Juni 2012

Waiting for you

29 December 2011 - 03 Februari 2012

Family House

01 September 2011 - 18 September 2011

Blessings4you Uganda

02 April 2011 - 03 Mei 2011

Uganda, Soroti, Jinja

01 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

de kinderen van Oeganda

Landen bezocht: