23 april, Aidah - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu 23 april, Aidah - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu

23 april, Aidah

Door: julienne

Blijf op de hoogte en volg Julienne

28 April 2011 | Oeganda, Soroti

Zaterdag 23 april

Een heerlijke nachtrust gehad zo bij het stromende water van de Nijl. In de ochtend is het hier een samenspel van vogelengezang, het is heerlijk om hier weer te zijn.
Even tijd om alles weer op te schrijven van de laatste dagen en vanmiddag naar de stad dan
en een plekje zoeken waar ik verbinding kan krijgen. Gelukkig is er Flavours en ik verheug me op een echte lekkere kop koffie sinds weken want die hebben ze daar zeker en wel.
Met de boda naar de stad, duidelijk anders dan in Soroti. Eerst een heel stuk op van die crossweggetjes van zand tot een wat meer begaanbare weg, dan een heel stuk tot de grote brug en nog een wat kleinere brug, deze over, alles twee baans en heel druk, daarna nog een heel stuk tot de stad, ja Soroti is dan maar een dorp. Maar o wat heerlijk die lekkere latte machiato.. de lekkerste koffie van heel uganda. Ik bel naar Aidah dat ik gearriveerd ben in Jinja en bij Mto Moyoni verblijf, ze is duidelijk van slag en komt zo snel mogelijk wanneer ze klaar is met haar werk naar me toe. Vanmorgen sprak ik een van de afrikaanse medewerkers hier en ik vertelde haar dat een vriendin van me hier naar toe zou komen, ze wilde weten waar ik haar van kende en of ze Nederlandse was ja of nee. Bij nadere uitleg bleek Aidah ook haar vriendin te zijn dus dat vond ze wel geweldig. Het is dat ik haar stem hoorde maar ze was duidelijk veranderd, lang haar met allemaal kleine vlechtjes er in, gekleurd, een beetje bruin, en een stuk zwaarder geworden, (van de posho with beans) maar blij dat ze was, en maar knuffelen…
Onder wat drinken praten we gezellig bij, hoe het met de kinderen is in het weeshuis, en iedereen die ik ken komt aan bod. Voor haar heb ik in Nederland al een verrassingspakket samengesteld: een mooie nieuwe jurk met bloemetjes in een kleur afgestemd op haar mooie donkere huid, voor eronder twee soorten topjes, een felgekleurd roze zomer nachthemd waar ze dezelfde avond al in gaat slapen (ik waarschuw haar want ze halen haar zo uit bed nu)
en een heerlijke luxueuze bath pfuff waar ze extra lang mee kan doen.
Ze is helemaal blij en dankbaar dat het net voor Pasen komt want morgen doet ze het natuurlijk aan wanneer ze naar de kerk gaat. In het nieuw met de Pasen.
Tijd om te gaan alweer en we spreken af dat we morgen samen Pasen vieren en op pad gaan, zeker is dat we Soweto willen bezoeken, de sloppenwijk alhier, ook Aidah is er nog nooit geweest en het is beter dat ik daar met een Afrikaanse loop dan alleen als mzungu.
We bellen nog met Famke van Home Sweet Home en spreken af haar woensdag te bezoeken.
Ze is zojuist terug uit Nederland en vindt het erg leuk om ons te zien zodat we dan meteen kennis kunnen maken met haar geadopteerde dochter.