7 september 2011, Oli Otya, Jendi - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu 7 september 2011, Oli Otya, Jendi - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu

7 september 2011, Oli Otya, Jendi

Door: julienne

Blijf op de hoogte en volg Julienne

09 September 2011 | Oeganda, Jinja

7 september 2011

Het aantal Luganda woorden wat ik kan verstaan en ook gebruiken neemt toe:
Kale: ok dank je, Bulungi; prima, mukwano: vriend, Oli otya; hoe gaat het? jendi; goed, Sula bulungi; slaap lekker, Nnyabo; vrouw, Ssebo, meneer.. Jebale; goed zo..
Vanmorgen bezoek ik de softpower education school aan de overkant. Van Richard krijg ik een rondleiding door het hele schoolgebouw en wordt voorgesteld aan de hoofdmeester.
De kinderen zijn enthousiast en gaan klappen en staan als ik binnen kom. Er blijkt een gebrek te zijn aan leerboeken en aan schrijfspullen, schriften, pennen en potloden.
De leerboeken worden aangeboden door de school, de schrijfspullen moeten worden aangeschaft door de ouders zelf.
In veel gevallen gebeurt dit niet en de school heeft ook niet voldoende mogelijkheden. Vanuit nederland zijn er lap-tops meegebracht en kunnen de kinderen les krijgen op de computer. Met Richard ga ik naar de stad om wat schoolbenodigheden aan te schaffen en we krijgen de auto van de hoofdmeester mee. Wel eerst graag tanken want er zit bijna niets in. Daarnaast gaan we nog wat panden bekijken, een spreekt me heel erg aan en geeft mogelijkheden. Het is nieuw gebouwd met drie slaapkamers, 2 badkamers, een garage, een livingroom, diningroom, grote kitchen, en het heeft buiten een zogeheten boysquarter, drie kleine ruimtes waar personeel kan slapen met een eigen douche en toilet.
De tuin is omheind en niet te groot en niet te klein.
Alles is nieuw… het is nog niet af….
We rijden terug naar Buwenda waar ik verblijf.De lamp in de keuken is stuk en ik krijg van de eigenaar een andere lamp. Teruggekomen in het huisje doe ik deze er in. Er volgt een grote klap en alles is uit. Lekker donker dus nu. Gelukkig dat ik kleine kaarsjes heb meegenomen. Het apparaat van de solarinstallatie blijkt stuk.
Morgen bij licht zien of het gemaakt kan worden.
Helemaal geen stroom meer dus.
Nog even in de computer werken en dan maar vroeg naar bed, lekker een lange nacht.