9 september, trouw en ontrouw - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu 9 september, trouw en ontrouw - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Julienne Meijer - WaarBenJij.nu

9 september, trouw en ontrouw

Door: julienne

Blijf op de hoogte en volg Julienne

12 September 2011 | Oeganda, Jinja

9 september 2011

In de tuin werkt Joel een 32 jarige afrikaan die christen is samen met Ali die 31 jaar is (wat volgens Joel wel een heel groot verschil is in leeftijd) ??. en moslim. Ik vertel Joel over mijn eigen Joel en dat kan hij niet geloven tot ik hem foto’s laat zien die ik in mijn camera heb zitten. Ik vraag aan Ali of hij overtuigd moslim is of alleen omdat zijn ouders het waren.
Nee ik blijf dat heel mijn leven… hij is getrouwd en heeft vijfkinderen en vindt dit wel genoeg. Ik vraag hem of hij of zijn vrouw er iets aan doen…een keer in de drie maanden krijgt zijn vrouw een injectie als anti conceptie middel, nee niet permanent, ik niet en mijn vrouw ook niet want wanneer ik zou gaan scheiden en mijn vrouw krijgt een andere man die nog geen kinderen heeft en kinderen wil bij de vrouw dan moet dat kunnen.
Ja heel belangrijk dus om te laten zien dat je kinderen kunt voortbrengen. We krijgen het over het aantal vrouwen dat de moslim mag hebben volgens de koran, 4 dus. Nee hij heeft er een. Joel en ik lachen erom en we vragen ons af hoe ze dat doen. Dan vertelt Ali: er wordt gewoon een programma gemaakt, bijvoorbeeld twee dagen bij vrouw een, twee dagen bij vrouw twee, dan een paar dagen bij vrouw drie en voor allemaal wordt er gezorgd. Nou ik zeg dat is een drukke boel voor die man, ja zegt Joel die wordt overwerkt, ja op twee gebieden zeg ik, in bed en op zijn werk. Vraagt Joel aan mij
wat zou jij er van vinden als je man waar je van houdt tegen je zegt; morgen ga ik naar de andere vrouw.. Ik zeg ik kan daar niet mee leven, het zou me zo’n verdriet doen en volgens mij is dat natuurlijk dat je niet je partner wilt delen. Gelukkig begrijpen Joel en ik elkaar. Dan hebben we het over leeftijd:
de leeftijd van een man of een vrouw; helemaal niet belangrijk
binnen de afrikaanse cultuur, zowel voor de christenen als de moslims, het gaat alleen om interesse dat is belangrijk dat je dat hebt voor elkaar en daar begint het dan ook mee.
Maar zegt Ali in het westen daar kiezen jullie voor een partner en daar is het echtscheidingspercentage het hoogste hoe komt dat dan?? Ja dan moet ik dus ook erkennen dat wanneer een van de partners een ander heeft dat dezelfde reden is.
Wat is het leven toch relevant, zowel voor moslim als christen en kom ik er steeds meer achter niets te weten dan alleen Hij die gekruisigd is voor onze zonden en dat we allemaal gelijk zijn. Hierover vertel ik Ali en dat God van hem houdt. Hij wil dan wel eens een antwoord van Jezus en ik zeg hem wanneer jij het hem vraagt zal Hij je eens antwoorden en ik bid voor geopende oren en geopende ogen.
Vandaag wat land bekeken aan de Nijl, naast Nile Resort,
prachtig uitzicht . Verder een rustige dag…
Van dansen is niets gekomen. In de plaats die we bezochten was life-music en de atmosfeer sprak ons duidelijk niet aan
dus we zijn weer lekker naar huis gegaan. Hoe ze nu dansen
zie ik misschien zondag in de kerk wel weer.


  • 14 September 2011 - 16:52

    Lia:

    Hoi Jul,
    Leuk om zo je reis te volgen. Zo zijn jou dagen wel gevuld zeg.
    Zaterdag ga ik voor een paar dagen naar Limburg. Hoop je daarna weer gauw te zien. Lieve groet Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julienne

Eindelijk is het dan zover. Mijn reis gaat beginnen. Leuk dat jullie me willen volgen en zodoende met me meeleven. Ik maak jullie graag deelgenoot van mijn belevenissen, zodat we eigenlijk ook een beetje samen zijn.

Actief sinds 06 Sept. 2009
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 53061

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Family waiting

08 Mei 2012 - 08 Juni 2012

Waiting for you

29 December 2011 - 03 Februari 2012

Family House

01 September 2011 - 18 September 2011

Blessings4you Uganda

02 April 2011 - 03 Mei 2011

Uganda, Soroti, Jinja

01 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

de kinderen van Oeganda

Landen bezocht: